Puolipohjat ja Korkolaput
Lähtökohtana oli pohjasta käytössä kuluneet kengät.
Korkojen pinnassa oli repsotusta ja kulumajälkiä.
Laasasin kenkien pohjia. Puolipohjaa varten hioin kengänpohjaa hieman pidemmältä kuin mitä kävelypinta oli. Näin korjauksesta tulee pitkäikäisempi.
Korkolaput lähtivät iloisesti vesilaasilla. Korkonaulat kipinöivät pois hioutuessaan. Vesilaasin kanssa ei ole sitä pelkoa, että kipinät sytyttäisivät laasipölyä, eli pois hiottua ainesta, palamaan.
Reipas suutariopiskelija. Huomatkaa kuulosuojaimet ja suojaessu. On myös tärkeää, ettei pidä yllään mitään turvallisuusriskiä kuten vapaina liehuvia huiveja, jotka laasi voi syödä suihinsa.
Kenkäpari laasauksen jäljiltä. Kenkien pohjaa on nyt madallettu ja karhennettu sen verran, että puolipohjallinen voidaan kiinnittää. Pohjat eivät olleet erityisen huonossa kunnossa, kävelypinnat olivat kuluneet liukkaiksi. Eli oikeastaan tarvittiin vain hyvin pitävä pohjamateriaali. Kuvassa koroista on hiottu pois vanhat kuluneet korkolaput.
Korkojen pohjassa oli vapaana yksi reikä puutapille. Kaksi muuta reikää olivat tukossa korkomateriaalista ja korkonauloista.
Napautin vasaralla sisään puutapin, joka napsahti tukevasti paikalleen. Katkaista rouskaisin sen pihdeillä, joten ylimääräisen päädyn voi käyttää myöhemmin.
Hioin puutapin laasilla tasoihin muun koron kanssa. Puolipohjaa varten askartelin teippikopiokaavan. Se auttoi oikeankokoisen ja -muotoisen pohja-aihion määrittämisessä.
Leikkasin pohjamateriaalista voimasaksilla hieman tarvittua isommat pohja-aihiot, koska se helpottaa niiden kiinnittämistä.
Valitsin puristimeen soveltuvat apupalat ja säädöt.
Tässä poseeraa puolipohja-aihio. Hioin sille tarttumarösöisyyttä laasilla. Muotoilin samalla kappaleen takareunan niin, että äärireuna on hiottu viettävästi nolliin.
Tässä kenkulaiset lepäävät kuivumassa liimakaapissa. Maalarinteipin tehtävä oli estää liimaa leviämästä sinne missä sitä ei tarvittu. Sudin perusliimaa (95) sekä kengänpohjiin, että puolipohja-aihioihin.
Kun liimat olivat kuivuneet, lämmitin niitä kuumailmapuhaltimella, eli siis molempia liimapintoja. Sitten asensin puolipohja-aihion paikalleen.
Puristin varmistaa että liimapinnat tarttuvat hyvin toisiinsa.
Käytin kissankynttä puolipohjan reunojen muotoiluun. Noin kolme milliä ulkoneva vanha pohja toimi myös hyvänä apuna. Siistin reunat vielä laasaamalla.
Hahmottelin mahdollisimman säästäväistä korkolappumateriaalin käyttämistä.
Leikata napsautin voimasaksilla korkolappuaihiot, joille hioin laasilla tarttumapintaa.
Suutarin elämä ilman pikaliimaa ei ole mistään kotoisin. :) Käytin kengät puristimessa yhteenliimautumisen tehostamiseksi.
Laasasin korkolaput muotoonsa. Sitten naulata päjäytin korkonaulat puutappien kohdille. Naulan tulee hieman upota kävelypinnan alapuolelle, ettei se raavi käveltävää pintaa. Tällöin se myös itse pysyy paremmin paikallaan kuten myös korkolappu.
Naulat paikoillaan.
Yleinen fiksailu
Puhdistin kengät Woly Combi Properilla. Puolipohjien ja korkolappujen syrjät vetäisin mustalla syrjävärillä. Neuloksen pintaan pistin mustaa kenkävoidetta. Korot suihkutin kahteen otteeseen Plastic Heel Dye -värillä. Ja pienet repeymät ja repsotukset korossa kursin kasaan pikaliimalla.
Korot kuivumassa liimakaapissa.
Ja valmista tuli! Ah mikä kiilto ja säihke!
Siis ovatko nämä kengät korjatut vai suoraan kaupanhyllyltä? :)
:) (y)
VastaaPoistaOsuin sivulle etsiessäni suutaria/materiaalia SA-mallisten saappaiden uusiksi pohjiksi. Joskus seurannut suutarin työtä tiskin takaa, kiva lukea koko työnkuvaus :)
Poista